Stressfraktur??

Hejhej Ida!

Jag skulle vilja veta mera om din fot, vad är det för skada du har? Hur känns det? Hur länge har du haft ont, hur länge kommer du ha ont? Är det något allvarligt? Vad är en stressfraktur?

För det är så att jag oxå har jätte mycket problem med en fot och jag ska till en sjukgymnast snart och jag tänkte om det kanske var samma skada jag hade?! Snälla svara!

Kram Anna <3

Hello, Anna :)

Så här är det, i sommras så sprang jag häck på maxfart och med spikskor nästan varje träning, och det är jätte mycket belastning för foten att springa så mycket. Men i början trodde jag att det bara gjorde ont när jag sprang häck och int när jag tex hoppade längd, men sen någon träning senare skulle vi hoppa längd och då kände jag på precis samma sätt i foten, men det var fortfarande inte så illa att jag inte kunde träna och tävla som vanligt. Utan jag åkte på DM några veckor efter, och klarade av att slutföra alla grenar även om jag hade ont i foten, sen hade vi träningsuppehåll med friidrotten i ca 3 veckor och under dom tre veckorna gick allt det onda i foten bort. När vi väl började med friidrottsträningarna igen, hade vi bara uppbyggnadssäsong, dvs vi körde bara en massa intervaller och styrka, och då kändes det precis som vanligt i foten, men direkt när jag skulle köra tex enbenshopp på vänster ben gjorde det ont.

I slutet av uppbyggnadssäsongen så var jag och tränade häck i Sätrahallen och då kom det onda i foten tillbaka, sen vilade jag några dagar och då var det borta igen, det var efter det allt började bli sämre och sämre. Richard, Hanna och Kristin tyckte att jag skulle gå till en sjukgymnast, men jag lyckades övertala dom att jag skulle slippa det, men sen efter Örebro Indoor Games, helgen 15-16 jan så var det så illa att jag inte längre lyckades övertala dom, Richard fixade en tid hos en sjukgymnast och lovade att både Han, Hanna och mamma skulle följa med, sen när den dagen väl kom så var jag jätte nervös, egentligen vet jag inte varför, jag tror det var att tänk om han skulle säga att det var en stressfraktur.... Och vad tror ni han säger, joo att det kan vara en stressfraktur och att vi måste åka och röntga foten direkt och det gjorde vi men röntgen bilderna visade inget så vi fick åka hem igen utan att veta vad det var för fel, men grejen var ju den att dom på sjukhuset sa att ibland så visar inte en vanlig slätröntgen om det är en stressfraktur eller inte. Så nu sitter jah här och kanske ska jag få en MR tid på fredag!

Till dina frågor:
Som du kanske förstod så vet jag inte riktigt var det är för skada men troligen någon form av överbelastning/stressfraktur. I början känns det nästan ingenting bara när man belastar foten med konstiga övningar så springa, jogga och gå går helt bra. Men efter ett tag så börjar det göra ont hela tiden och efter att jag hade kört ett rent teknikpass på 2 timmar hade jag riktigt ont efter, så ont att det tom gjorde ont när jag bara satt ner... Jag har haft ont sen augusti typ, men då  har det varit lite till och från. Hur länge jag kommer ha ont är helt omöjligt att säga, antingen kan jag börja träna som vanligt snart, om kanske ett par veckor, eller så tar det 2-3 månader, men är det riktigt farligt så skulle det kunna ta många månader. Grejen med mig är ju den att nu ska jag hellst belasta foten så lite som möjligt, så den blir ju svagare än den varit innan, så innan jag kommer kunna börja tävla kommr det behövas många träningar då kan kan "bygga" upp foten igen, och få tillbaka tekniken i alla grenar! En stressfraktur kan vara allvarlig och den kan absolut bli det om man inte sköter den rätt.

En stressfraktur får man av monotonträning, dvs man belastar samma muskler/ben väldigt mycket utan tillräcklig återhämtning, jag vet inte så mycket om just stressfrakturer men jag har hittat en bra hemsida där det står tex: 

Stressfraktur i foten

Symtom:

  • Smärta i samband med belastning, i princip vid varje stegnedsättning.
  • Vanligtvis kommer smärtan smygande och till en början går träning att genomföra men symtomen blir med tiden värre och hindrar dig tillslut helt.
  • Trycker du över området där stressfrakturen sitter ökar smärtan.

Hur skadan kan ha uppkommit:

Stressfraktur kan drabba hela foten men mest drabbade områden är mellanfotsbenen och hälen. Mellanfotsbenen är de ben som börjar inne i foten och går sen ut i var sin tå (1:a – 5:e mellanfotsben). Överbelastas skelettet mycket hårt kan det i slutändan uppstå sprickor, såkallad stressfraktur. Orsakerna är oftast yttre faktorer t.ex. felaktiga skor, för stor träningsmängd eller mycket träning på hårt underlag.

Vad du kan göra åt det:

Börja med att vila, undvik alla träning som framkallar smärta. Prova också att behandla med inflammationshämmande gel, 3 ggr/dag under ett par veckor, då skadan kanske inte har hunnit utveckla sig till stressfraktur än, utan området är bara inflammerat. Märker du efter denna period ingen som helst förbättring kontakta då idrottsläkare för röntgen.



Det blev ett lååångt inlägg men hoppas du förstår, och hoppas det går bra hos sjukgymnasten! :)


Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej Ida har du kopierat allt det här eller har du pekat skriva allt det här ?? :D hihi jag saknar dig

2011-02-16 @ 18:29:22
Postat av: ida

Hahha det dära sista som står under rubriken stressfratur i often har jag kopierat, men det andra har jag skrivit själv ;) Saknar dig oxå super mycket <3

2011-02-18 @ 10:44:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0